Tehnic-Asist a finalizat lucrările la Aeroportul „Ștefan cel Mare” din Suceava, cel mai amplu proiect de infrastructură de transport in zona de N-E a României din ultimii ani

Acum mai bine de jumătate de veac, în 1962, Aeroportul „Ştefan cel Mare” – Suceava (Salcea) era deschis traficului comercial. Pe o pistă înierbată, aterizau şi decolau atunci primele avioane ale companiei Tarom. Din anul 1963, aparatele de zbor au putut folosi o pistă de decolare aterizare betonată, lumini care facilitau aterizarea la care se adăuga o platformă de îmbarcare şi debarcare pentru pasageri şi marfă. După zeci de ani de funcţionare, cu mii de zboruri şi sute de mii de pasageri, odată cu evoluţia tehnicii, a aparatelor de zbor şi comunicaţii, cu noile cerinţe ale pasagerilor, Aeroportul „Ştefan cel Mare” trebuia să revină în prezent, avea nevoie de modernizare. Pista veche a fost demolată şi i-a luat locul una modernă, mai mare. Au refăcute căile de acces şi clădirea aerogării, a fost construit un nou turn de control. A fost montat un nou balizaj şi este în fază finală sistemul ILS. De acest proiect s-a ocupat compania botoşăneană Tehnic Asist.

Contractul de lucrări cu Tehnic-Asist a fost semnat în luna august 2013, atunci când Consiliul Judeţean Suceava a accesat un proiect cu finanţare majoritar europeană, în valoare de aproape 132 milioane de lei (fără TVA). În ianuarie anul trecut, lucrările au demarat efectiv, primele operaţiuni constând în spargerea vechii piste (8 ianuarie 2014). Opt luni de zile a durat pregătirea terenului de fundare și așternerea straturilor de balast si piatră spartă, iar în august a început efectiv asfaltarea pistei şi a căilor de rulare, un an mai târziu fiind betonată platforma de debarcare-îmbarcare.

Lucrările nu au afectat însă desfăşurarea mitingurilor aviatice, devenite deja tradiţie la Salcea şi programate la sfârşitul lunii august. După ce spectatorii au plecat, aeronavele de asemenea, lucrările au continuat în forţă.

Pe 23 octombrie 2015 a avut loc predarea lucrării, iar două zile mai târziu, pe 25 octombrie, a avut loc slujba de sfinţire, oficiată de Înaltpreasfinţitul Pimen, Arhiepiscopul Bucovinei şi Rădăuţilor, alături de un sobor de preoţi.

La aeroport s-a muncit practic non-stop, media zilnică fiind de 15 ore. Oamenii au muncit, îndurând condiţiile grele specifice şantierelor, însă şi-au dus la capăt importantul obiectiv asumat.

Conducerea companiei Tehnic Asist a fost alături de echipele de muncitori zilnic, întreaga echipă de management fiind 100% implicată în realizarea proiectului.

Numai din partea constructorului la Salcea a fost mobilizată o echipa de peste 25 de specialişti, de la ingineri la tehnicieni, economişti şi jurişti care au asigurat documentaţiile şi asistenţa managerială.

În medie, zilnic pe aeroport au fost angrenați o sută de muncitori, mecanici, șoferi, dar au fost perioade când pe şantier erau şi peste 150 de muncitori, de la şoferi, mecanici, finisori, fierari, până la betonişti, zidari, specialişti în diverse tipuri de lucrări, la staţia de betoane ori la staţia de mixturi asfaltice amplasată la câteva sute de metri de aeroport. „Contabiliceşte”, angajaţii Tehnic Asist au cumulat 800.000 de ore de efort continuu (echivalentul a peste 91 de ani), de muncă grea, apăsată de responsabilitatea miilor de vieţi ce vor urca în avioanele care vor folosi facilităţile de la Salcea.

Cel mai tânăr muncitor implicat în lucrări are 20 ani, iar cel mai vârstnic se apropie de 60 de ani, aflându-se la câţiva ani de pensionare.
Pe lângă efortul oamenilor, statistica scoate în evidenţă şi alte date relevante pentru amploarea lucrărilor desfăşurate de compania botoşăneană. Mașinile ce au transportat materialele de construcții au parcurs peste 3.285.000 km adică mai bine de 8 ori şi jumătate distanţa de la Pământ la Lună (384.400 km, n.r.) fiind excavaţi un total de 349.200 mc de pamant si folosite peste 500.000 de tone de materiale, 200 de kilometri de cablu, 1.000 de lămpi si 11.000 metri de marcaje, cifre care redau dimensiunea proiectului.

 

Pista aeroportului, mult mai rezistentă decât cerinţele proiectului

Institutul de Cercetări în Transporturi – INCERTRANS  a determinat că pista Aeroportului „Ştefan cel Mare” Suceava depăşeşte cerinţele proiectului în privinţa rezistenţei acesteia. Din verificările efectuate în teren de specialiştii INCERTRANS, numărul de clasificare a pavajului (Pavement Classification Number – PCN, în „traducere” rezistenţa suprafeţelor n.r.) pentru Pista de decolare aterizare (PDA) şi căile de rulare este 110, în condiţiile în care cerinţele proiectului prevedeau o valoare de minim 70.

Acest fapt permite ca pe aeroportul sucevean să opereze numeroase tipuri de aeronave utilizate în prezent. Este a doua pistă din ţară după indicativul PCN, prima fiind cea de la Cluj, clasificată cu PCN 114.

Pista semirigidă de la Aeroportul Iaşi are o clasificare PCN de 70, cea de la Aeroportul „Henri Coandă” Otopeni are o pistă de 73 şi o alta de 78, pista Aeroportului Băneasa este certificată 64, iar cea de la Satu Mare – 68.

Astfel, în concluziile raportului întocmit de INCERTRANS se arată că: „Din calculele efectuate a rezultat faptul că pentru pista de decolare aterizare, căile de rulare ALFA şi BRAVO, precum şi pentru acostamente a rezultat faptul că toate avioanele din traficul de referinţă sunt admisibile”.

Între altele, vor putea opera cunoscutele ATR 42 şi ATR 72 precum şi Boeing 737-300, folosite de TAROM pentru cursele interne şi mediu curier, Lockheed C-130 Hercules şi Alenia C27 J Spartan, aflate în dotarea Armatei Române, dar şi avioane mari precum Boeing 767-300 (aeronavă de tip mediu și lung-curier care poate efectua zboruri intercontinentale).

Totodata turnul de control este unul din cele mai moderne din tara, fiind echipat cu tehnologie de ultimă generație.

 

Detalii tehnice constructive

Pista Decolare Aterizare (PDA)

Lungime: 2460 metri

Lăţime: 45 metri

2 acostamente laterale, fiecare de 7,5 metri  lăţime

Asfalt de 40 cm peste fundație.

Platforma betonată

Lungime: 290 metri

Lăţime: 129 metri

Beton de 44 cm peste fundație.

Modernizarea „Aeroportului „Ştefan cel Mare” Suceava” contribuie la îmbunătăţirea nivelului de siguranţă în conformitate cu cerinţele naţionale şi internaţionale şi a nivelului de performanţă cerut în furnizarea de servicii de aeroport la cel mai eficient raport cost/performanţă, fiind cel mai bine dotat, funcțional și echipat aeroport din România după Otopeni, conform spuselor presedintele Consiliului Judetean Suceava, Catalin Nechifor.
După aeroportul sucevean, Tehnic Asist continua cu lucrarile de modernizare a infrastructurii aeriene pe santierul aeroportului din Tulcea, acolo unde va fi refăcută pista de aterizare, în cadrul unui proiect cu finanţare europeană de 12 milioane de euro. Tehnic Asist s-a angajat ca în cinci luni să predea o pistă nou-nouţă mai lungă cu 60 de metri şi mai lată cu 45 de metri. Urmează alte lucrări, obţinute tot de divizia aero a Tehnic Asist, cum ar fi modernizarea pistei Aeroportului Satu Mare.

Galerie foto lucrari Aeroport Salcea (click aici)